[:ro]
Cu siguranță, cea mai frumoasă experiență pe care am trăit-o de-a lungul timpului, a fost ocazia de a mă lăsa gătită în straiele mireselor din zona Rupea. Încă de la planificarea călătoriei, i-am făcut cunoscută lui Gabriel dorința mea, nu puteam rata ocazia de a simți pe pielea mea toate trăirile simțite de fetele din zona Cohalmului în cea mai importantă zi a vieții lor. Cu ajutorul doamnei Victoria Suma, dorința mi s-a împlinit, iar Gabriel, din dragoste pentru folclor, a fost de acord să intrăm în rolul unor tineri căsătoriți.
Photo Credit:Claudiu Bekk Photography
Costume din Colectia Etnografica Gabriel Boriceanu
Multumim Doamnei Victoria Suma!
Recunosc că mi-ar fi fost extrem de dificil să aștern pe hârtie cascada de sentimente trăite in acele momente, însa vă asigur că sunt unice și în mod cert, a purta costum tradițional în ziua nunții este cea mai inspirată alegere pentru aura maiestuoasă pe care acesta ți-o oferă.
Miresele din zona Cohalmului (Rupea) purtau două rânduri de vestimentație. Peste ia de fată cu altiță în jurul cotului se îmbrăca ia de nevastă (zisă și cu umeraș) și pumnași întorși. Dacă în trecut se purtau doar poalele încretite în sase lati de pânză, acum, în portul mireselor si-a făcut aparitia rochia din păr: vânată, verde sau neagră urmată de cele două șurțe, cel fetesc și cel nevestesc.
La mijloc se punea un brâu țesut special pentru mirese încins de o curea cu mărgele de o parte și de alta a acesteia, agățându-se două cârpe(roșii sau negre, cu pui). În partea stângă se pune chindeul de nănașă. Pe spate se pun panglicile numite local bertii sau țopchi.
Pieptarul înfundat cu pomul vieții brodat cu ață roșie, se purta la nunțile făcute iarna, când munca la câmp lua sfârșit și lumea stătea mai mult în jurul gospodăriei. Culoarea deținută de acest motiv găsindu-se și pe mărgelele din jurul grumazului.
Pe cap se poartă, bortele cu ”peunii’’, în spatele lor punându-se coiful de mireasă. În partea superioară a bortelor se înfing acele cu fofeze, iar pe lângă ,,talpă’’ se pun știurechile cu cercei.
Mirele purta cămașa cu pumnișori confecționată de către mireasă și/sau ajutată de către rudele acesteia. Cioarecii cu pui din lână țesută în război și bătută în piuă au un croi specific zonei. Se încălțau în cizme de box cu tureacul tare. La mijloc se încinge cu șerparul peste care se pune cureaua cu bumbi specifică ficiorilor.
Pieptarul înfundat se diferenția de cel al miresei prin expresivitatea mult mai pronunțată a broderiei și a pomului vieții, pom în vârful căruia se află un măr.
În cap poartă pălărie frumos ornată cu panglici, fire si vrastă din mușcată roșie. De gât purtau cârpa cu ciucuri trasă printr-un inel.
În cele ce urmează am să mă limitez la câteva detalii lăsând pozele si urmatoarea strigatura de nunta să vorbească de la sine.
,,Mireasa gatita-n flori
Nu te uita la feciori
Si te uita la barbat
Cu care te-ai cununat!
Tu mireasa draga mea
Tot de asta te-ai temut
C-o veni iarna cu vint
Si ti-a lua mire urit
Da iarna a venit cu bine
Ti-ai luat mire ca si tine
Si frumos si inzestrat
De tot satul laudat!
Foaie verde ca iarba
Asa zice mireasa:
Tine-mi Doamne pe badea
Trandafir crescut frumos
Tine-l Doamne sanatos
Sa avem un trai frumos.
Frumoasa -i mireasa noastra
Ca o floare de fereastra
Are fata rosioara
Ca o floare de vioara.
Foaie verde de pe coasta
Frumoasa-i mireasa noastra
Ca o floare din fereastra
Da-i frumos si mirele,
Ca-i ca trandafirele.
Taci mireasa nu mai plange
Ca nu sti unde te-i duce
Te-i duce la casa buna,
Si ti-i soacra ca o muma.
Plingi mireasa nu tacea,
C-asa bine nu-i avea,
Cum ai avut la maica;
De-ai umbla-n carut cu cai
Bine ca la maica n-ai!
Dacă nunta era cu călărași (cai), mirele și ficiorii neînsurați purtau pe umeri cârpe specifice roșii sau negre.
Pintenele este un obiect cu semnificație ritualică, confecționat din creanga unui copac cu trei ramuri, împodobite ulterior cu cârpe (năframi) frumoase în vârful cărora se așezau trei mere.
Aceleași ramuri și mere (trei la numar) le-am descoperit, împreună cu Gabriel, în pomii vieții de pe pieptare, lucru ce ne-a făcut să ne întrebăm dacă pintenul, nu este cumva pomul vieții de pe acestea? Noua ne rămâne întrebarea: oare câte mistere se ascund în lumea satului…?
Nunta Rupea – Claudiu Bekk
13 decembrie 2016 @ 23:09
[…] Alexandra este managerul proiectului http://www.etnotique.ro, pe care va si invit sa-l vizitati si sa aflati cat mai multe despre el. Daca ideea unei nunti cu specific romanesc va surade, acolo este cel mai potrivit loc sa intrati, sa va informati si sa incepeti in a va materializa ideile. Asadar, va las cu un album unde veti gasi portul mirelui si miresei din tara Cohalmului (zona Rupea) Despre port cu tot ce inseamna el: ie, poale, pieptar, brau, bortele, curea, click aici! […]