Portul Popular din Dobrogea
Costum Simona Niculescu ( Simona Moon & Iulian Mitran)
Photographer Ileana Radulescu.Photography
Model Catalina Ponor
Locatie Palatul Mogosoaia
Credit & Copyright Etnotique * All rights reserved
Costum Simona Niculescu ( Simona Moon & Iulian Mitran)
Photographer Ileana Radulescu.Photography
Model Catalina Ponor
Locatie Palatul Mogosoaia
Credit & Copyright Etnotique * All rights reserved
Zona Bacău prezintă mai multe tipologii de port popular. Una dintre cele mai cunoscute este costumul cu cămașa dreaptă și fota/catrința aleasă.
Peste părul strâns conci la ceafă, se purta fesul sau conciul de formă circulară. Peste acesta se lega ștergarul sau colțul urmate de marama din borangic. La femeile tinere, pe partea din față a fesului sau a conciului se punea fruntarul.
Marama, numită în unele zone fișiu sau năframă, se decora pe toata suprafața sau doar la capete cu alesături din mătase sau bumbac alb.
Concomitent cu tipul carpatic de cămașă, s-a purtat și cămașa dreaptă, de forma unei tunici, confecționată din pânză de cânepă, bumbac, lână țigaie sau borangic. Denumită local cămeșoi, este țesută fie integral din borangic, fie numai pieptul ,, chiept de borangic’’. Ornamentica acestor cămăși este amplasată pe piepți, guler, în dreptul umerilor și la brățară.
Pentru început, materialul folosit la ornat a fost lâna, mai apoi introducându-se arniciul, fluturii, firul metalic și mărgelele.
Când erau confecționate din borangic sau lână țigaie, cămășile drepte erau decorate cu dungi din urzeală, realizate cu bumbac, borangic, mătase sau fir metalic.
Fota, denumită local catrință aleasă sau ,,peșteman’’ era confecționată înainte din păr, mai apoi folosindu-se materiale precum lâna, bumbacul, firul metalic sau mătasea. Țesută în două ițe, cu fond bleumarin sau negru, are un decor bogat constituit din benzi verticale de alesături și orizontale la ,,gățar’’ (bordură decorativă dispusă pe poale).
Cămașa numită în graiul local spătoi, se lucra în vremuri trecute exclusiv din cânepă groasă. Recent, este răspândită pânza învăluită țesută din fire de cânepă și fire mai groase din bumbac. Felul acesta de pânză duce la denumirea locală de pânză cu ,,cinari”. Croiala spătoiului se caracterizează prin faptul că atât spatele cât și fața sunt croite dintr-o singura bucată de pânză. În bucata de pânză dreaptă este tăiat la gât un decolteu pătrat. Mânecile croite larg sunt încrețite și sus la umeri unde sunt prinse și jos la ,,pomnarii”( manșete). Caracteristice cămășii din această zonă sunt umerițele, două bucăți dreptunghiulare de pânză, împodobite cu motive decorative aplicate pe umeri.
–>
Ornamentația este plasată pe umerițe și pe de-a lungul mânecii, fiind realizată cu arnici colorat. La aceste cusături se folosesc cel mai des culorile negru și roșu formând o tăblie masivă numită ,,șir”. La cămășile de Șicula , deseori, șirul, se prezintă sub forma unor buchete de flori mai distanțate, înșirate pe lungimea mânecii. Cheițele late de 3-4 cm sunt lucrate în fir gros au aspectul de dantelă și unește foile mânecii de la umăr până la pumnari. Ea este încadrată de două ,,băgături” două rânduri cusute cu arnici colorat.
–>
O piesă foarte purtata de la sfârșitul secolului XIX a fost laibărul din catifea sau mătase, intrat concomitent în port cu șurțul de mătase. Deseori, atât laibărul cât și șurțul erau confecționate din același material, peste care se purta cotu de după cap. Cotu de după cap sau ,,cotul de lin” este o cârpă mare înflorată, cu care femeile se leagă încrucișat peste piept, înodînd-o la spate.
–>
Costumul femeiesc din zonele Aradului face parte dintre puținele costume la care nu există o piesă specială pentru încins mijlocul. În loc de brâu sau brăciră, costumul este strâns de o bantă lată numită pomnată care constituie în fond partea de sus a poalelor. Pe pomnată apar motive ornamentale asemănătoare cu cele de pe cămașă.
–>
Poalele costumului femeiesc de Arad prezintă unele aspecte caracteristice. Lucrate în pânză de cânepă sau din pânză învulită cu bumbac și uneori din pânza cu cinari. Poalele sunt foarte largi, de obicei din șase lați de pânză,bogat încrețite la mijloc. Lucrate în aceeași tehnică și folosind aceleași motive decorative, ornamentația poalelor este dispusă pe pomnată și pe marginea de jos numită ,, jură”. Un alt element ornamental important îl constituie ,, cheițele” care unesc foile .Acestea iau aspectul unor dantele late.
Peste poale, în față se pune un șorț din bumbac alb țesut în casă numit ,, cârpă”. Cârpa este făcută din doi lați de pânză încrețiți în partea de sus de un șiret tras printr-un tiv numit ,,pomnată”. Ornamentația șorțului este plasată în partea de jos. Ea constă din alesături în război, motivele geometrice dispuse într-o bandă lată sunt colorate mai mult în roșu, negru, albastru. Cele mai frecvente sunt ,,prescura”, ,,capra cu cîrlig”, ,,bumbi cu ață” etc. Marginea de jos a cârpei se termină fie cu fodră fie cu cipcă ( dantelă croșetată). Mai târziu, datorită modei orășenești pătrund șurturile sau cârpele din mătase groasă, purtate de obicei sub cele din cânepă sau singulare.
–>
–>
Pe cap, femeile purtau,în funcție de statutul social, barta cu flori și oglinzi, în timp ce femeile măritate purtau cârpe de cap. De obicei, barta cu oglinzi erau cumpărată de la Arad sau de la Pâncota.
–>
–>
Portul Bărbătesc
–>
Materialele întrebuințate la confecționarea cămășii sunt tot pânza de cânepă sau pânza învăluită cu bumbac. Croiala cămășii bărbătești se încadrează într-un tip care se extinde pe o arie ce coincide cu aria celorlalte elemente caracteristice de la vest de Apuseni. Cămașa scurtă și largă în partea de jos este lăsată liberă, neprinsă în chimir sau brâu. Pe fiecare umăr este aplicată câte o platcă mică numită umeriță ca și la cămașa femeiască. Gulerul este acoperit cu cusături cu motive geometrice, de asemenea umerițele și pomnarii. Cusăturile sunt compacte, motivele apărând bătute. Modelele de pe piept se numeau tazle, iar la guler şi pumnari erau „bumbi de plev” sau de sticlă. –>
Pieptul cămășii, în jurul gurii este împodobit cu șiruri de cusături și tighele verticale și alternante. Cusăturile și tighele așezate de o parte și de alta a gurii pornesc de la înălțimea gulerului și se opresc la nivelul terminării deschizăturii gurii. Ele formează astfel un mare dreptunghi așezat pe înălțime care împodobește pieptul. La baza de jos a acestui dreptunghi,cusăturile și tighelele sunt prinse într-o bantă de pânză lată de câțiva centrimetrii așezată orizontal. Această bandă numită ,,cingă” este și ea împodobită cu cusături. Motivele decorative sunt geometrice. În trecut erau lucrate cu lânică. Recent, sunt lucrate cu arnici colorat. Marginea de jos a cămășii, lăsată liberă se termină cu un colțișori fastonați.
Peste cămașă se poartă o piesă influențată de vechile uniforme austriece, numită zabon. La Şicula era „zobon cu goambe şi toroambe”. Ea este o vestă de catifea sau de postav de culoare închisă, foarte des neagră. Zabonul este împodobit cu cusături în culori deschise, galben de pildă, dispuse în așa fel încât par a forma brandeburguri. Marginile vestei sunt tivite cu șiret sau cu postav colorat.Un alt element decorativ de mare clasă îl constituie nasturii din metal numiți goambe.
Datorită purtării cămășii pe deasupra pantalonilor, mijlocul nu este încins cu nici o piesă specială. Cămașa largă este lăsată să atârne liberă deasupra pantaloniilor. Vara se poartă izmene făcute din același varietăți de pânză ca și celelalte piese de port menționate până acum. Izmenele, foarte largi sunt croite din mai multe foi încheiate cu ,,chei” foarte late, dând impresia unei dantele și constituind un element decorativ de mare efect. Marginile de jos ale izmenelor se termină cu colțișori festonați. Uneori, la marginea de jos apar diverse cusături lucrate în alb. La mijloc izmenele se încrețesc cu un șiret tras prin pomantă-tivul se face la izmene în dreptul taliei. În portul bărbătesc, pentru protejarea izmenelor largi, a apărut în faţă şorţul alb de pânză. La Şicula aceasta se numeşte „cârpă creaţă”, era alb cusut cu mătase colorată. În partea inferioară purta denumirea de jură şi era cusută cipcă pe părţile laterale şi jos.
–>
Iarna se purtau cioarecii făcuți din pănură albă, lucrați de aceiași meseriași care fac și șubele. Ornamentația constă în aplicații de șinoare care marchează linia croielii cu ,, tur” a cioarecilor. Șinoarele negre înconjoara buzunarele din față ,,pojnare” la a căror ornamentație se adaugă și aplicații de postav colorat în roșu, verse, albastru etc
Zona Ocoliș se află în zona de conflict a râului Ocoliș cu Arieșul. Zona face parte din mocănimea Arieșului alături de Lupșa, Sălciu și Poșaga.
Cămașa se încadrează în tipologia cămășii cu șire peste cot (forme peste cot). Mâneca cu volan este încrețită cu lânceț, Vechea cămașă din zona Ocoliș era cămașa cusută pe muchiile cutelor (urzit pe crețuri) pe piept (ciupag).Evoluția portului din zonă a făcut ca și cămașa să sufere modificări, de la dispariția ciupagului la schimbarea poziționării gurii cămășii (din spate în față).Șirele de peste cot și râurii au devenit mai lați, cusuți în mai multe culori și cu o diversitate a motivelor regăsită doar în această zonă ( asemănător Poșaga).
Un lucru extrem de interesant care necesită cercetare este prezența în ornamentație a anumitor motive ce se regăsesc pe șurțul din față, mai precis bocorii. Mâneca cămășii se termină cu fodori la capătul lor cusându-se dantelă de casă sau procurată din comerț.
Până în prima jumătate a secolului XIX, în tot cuprinsul Munților Apuseni s-au purtat zadii pereche țesute din același material. La sfârșit de secol XIX, început de XX, zadia din față este înlocuită cu șurțul din lână, țesut tot în casă, dar mult mai lat, terminat jos cu ciucuri împletiți din fire policrome de urzeală.Cu timpul și această zadie din față a fost părăsită pentru șurțul din satin negru sau atlas procurat din comerț.
Zadia dinapoi s-a păstrat în port dar a parcurs anumite perioade de schimbări. Pe lângă dungile și trupul albastru închis. Decorul zadiei se întregește pe margini cu tivituri cusute cu lână roșie mai rar cu verde.
„Zadia“ împăturată în două şi purtată în spate, era confecţionată din lână, atât urzeala cât şi băteala. Culorile predominante erau albastru închis („mieriu“) şi roşu de diferite nuanţe (roşu închis pentru femeile bătrâne, portocaliu pentru tinere). „Trupul“ albastru este lung, venind uneori până aproape la jumătatea zadiei, după care urmează câmpul, din care se relevează „coadele“ (dungi de diferite culori prin care se întrerupe câmpul roşu). Cu timpul, trupul se îngustează, ajungând la dimensiunea de 15-20 centimetri şi primeşte denumirea de brâu.
„Şurţu negru“ (perpeta) confecţionat din trei bucăţi şi cusut în culori vii, venea peste poale. De-a lungul materialului se fac două cusături asemănătoare cheiţelor cusute cu diferite culori (albastru, galben, roşu, verde, violet). Pentru ca aceste cusături să fie cât mai reliefate se coase o fâşie de hărtie pe două părţi. O altă cusătură numită „brâu” se face deasupra peste mijloc, cu care se fixează încreţiturile, cusătură ce ţine locul celor trei „şire” de la şorţul vechi.
Costum Monica Albu Rotaru
Photographer Twenty One Stories
Model Lili Sumanaru
Credit & Copyright Etnotique
Bibliografie ; Nicolae Dunăre- Arta Populară din Munții Apuseni
Costumul din zona Buzău, este realizat în mare parte în gospodăria țărănească. Femeia, în funcție de cerințele și nevoile familiei, realiza piesele ce compun costumul. Materiile prime: lâna, pielea, cânepa, inul, bumbacul și borangicul erau obținute de om prin ocupațiile acestuia. Anumite piese de costum, in marea lor majoritate, cele de iarnă, erau confecționate de anumiți meșteri sau centre.
Ca și în alte zone etnografice, diferențele ornamentale sau de tehnică a pieselor de port, apar și in permietrul zonei Buzău. Din această cauza, distincția se face clar între zona de nord ( zona montana și submontană) și zona de câmpie și deal ( vezi zona Râmnicu Sărat ). Tipologic, costumul din zona Buzău face parte din aria de răspândire a costumului cu fotă și cămașa încrețită la gât.
Cămașa sau ia este piesa de referință a costumului popular.Mâneca este croită din gât, stanii și lațimile ce formează mânecile sunt prinse împreună printr-o bentiță. Altița este croită separat sau împreună cu mâneca.
Cămașa mocănească prezentată în acest articol, reprezintă un tip mai nou de cămașa, practic o replică a cămășii vechi ( altița îngustă, încreț alb și râuri înguste). Mâneca este terminată cu un volan, ornamentele fiind amplasate oblic sau drept, extrem de frecvent găsindu-se motivul ,,scara”. Motivele ornamentale se realizează din lână vopsită sau bumbac, broderia peste fire, punctul cusăturii fiind unul buclat.
De obicei se folosește o singură culoare, doar la încreț intervine o a doua. Culoriile cele mai des întâlnite sunt vânătul,albastru, negru și roșul. Cămpii ornamentali se regăsesc în special pe mânecă și piept. Încrețul reprezintă spațiul care sparge monotonia cromatică a mânecii, în decorul lui folosindu-se diverse culori.
Fota cu dungi late este specifică zonei Buzău. La cele două capete sunt dispuse dungi late, roșii, străbătute de fir strălucitor ( fir metalic). Dungile sunt de diferite dimensiuni, policrome sau cu șiruri de alesături realizate cu lână sau cu lânică.
În zilele de sărbătoare, în cea mai mare parte a zonei se purta marama de borangic cu alesătură ornamentală la capete. Se întâlnesc atât marame albe cât și galbene.
Photographer Ileana Radulescu.Photography
Model Ioana Alexandrina Cirstea
Locatie Gradina Vlahiia
Credit & Copyright Etnotique * All rights reserved
Bibliografie : Olga Horșa – Zona Etnografică Buzău ; București 1981
Secoșan Elena, Paul Petrescu ; 1984
În zona Mehedinți, portul popular femeiesc prezintă două forme : costumul cu vâlnic și costumul cu două catrințe. Componența costumului rămâne aceeași, peste cămașa lungă ( sau ciupag și poale) se poartă vâlnicul sau catrințele , încinse în talie cu brâul și brăcira. Capul este gătit cu peșchir sau cârpă. Costumul cu vâlnic numit local opreg creț reprezintă varianta costumului de iarnă sau de sărbătoare. Poalele cămășii purtată la opreg sunt acoperite de broderie, în majoritatea cazurilor, aceasta fiind diferită de cămașă.
Ștergarul de cap poartă numele de cârpă sau proboadă iar în zonele de vest și sud, peșchir. Inițial, cârpa a fost realizată din fire de cânepă și in, colorate, dezvoltându-se apoi cu fire de bumbac albe. Cârpa de cap atinge apogeul odata cu introducerea borangicului. Inițial, acesta s-a folosit numai în băteală sau ca ornament în capetele cârpelor, urmând numeroase alesături cu motive specifice.Felul de a se îmbrobodi este diferit, fiind determinat de mai mulți factori: vârsta, anotimpul,ocazie categoria cârpei etc. Atfel își leagă femeia capul cu peșchirul, altfel cu cârpa de borangic.
Până la începutul secolului XX, țesătura cămășii era din tort de cânepă sau in. Cu pătrunderea firului de bumbac în gospodărie, cele două au fost lăsate în urmă și înlocuite în totalitate. În zona de nord, consistența pânzei este mai pronunțată, în timp ce spre sud pânza este mai subțire, uneori învărgată. În îmbracămintea femeii se găsesc două tipuri de cămăși: cămașa dreaptă și cămașa încrețită în jurul gâtului.
Cămașa de sărbătoare se remarcă prin abundența materialului folosit și prin somptuozitatea decorului. Gura cămășii este despicată până la brâu, specific acestei zone. Altița este croită separat compusă din rânduri alăturate strâns și săbăcite ( oblice) pe mânecă, având râul de sus întotdeauna desprins. Încrețul este funcțional, cusut în tehnica tradițională. Ornamentația cămășii executată prin cusătură în puncte specifice realizează aspectul reliefat, păstrează coloritul natural al lânei sau al borangicului și nuanțele de vânăt poroinic ( roșu închis) și cafeniu ai coloranților casnici. Arniciul negru și cel roșu apare deseori vopsit în modur (liliachiu). Mai târziu, decorul mânecii își pierde funcționalitatea, atât altița cât și încrețul păstrează doar rolul decorativ. Intervine bumbacul, mătasea, firul metalic și uneori paietele.
Cămașa încrețită în jurul gâtului denumită și cămașă creață după gât sau ciupag cu mâneca sus prezintă cea mai simplă croială: foile drepte din față ( stanul din față), stanul din spate și foile mânecilor. Toate acestea sunt încrețite în jurul gâtului și fixate cu un guleraș îngust. Forma arhaică a cămășii este cea lungă, până la glezne fiind croită într-una de la umeri până jos. Mai nou, găsim ciupagul separat de poale, chiar daca uneori acestea sunt cusute împreună, ele au fost croite separat. Elementul de lărgire este broasca sau pava, un mic pătrat intercalat la subraț. Pe lângă pavă se mai pune un clin, o fășie de pânză aplicată între foile stanului din față și a celui din spate plus a foilor mânecii.
Mâneca cămășii poate fi largă jos, poate fi încrețită pe o bentiță sau este terminată cu un volan. Gura cămășii se deschide în mod frecvent în față, pe mijlocul pieptului. Poalele se compun din două foi drepte și câte doi clini pe părți, ceea ce reprezintă patru foi întregi de pânză. Ornamentația cămășii este dispusă pe suprafețele vizibile și nesupuse uzurii. Altița constituie ornamentul principal, plasat pe locul cel mai vizibil, umărul. Inițial,aceasta se croia separat și se integra în structura cămășii, prinsă de la gât și acoperind umărul. În continuarea altiței se prindea mâneca încrețită, ea fiind mai largă decât altița. Cusătura de sub altița a primit numele de încreț. Decorul altiței din zona Mehedinți se supune unor reguli stricte. Formată din 3 până la 8 rânduri alăturate strâns, acestea se repetă omogen.Rândurile sunt delimitate între ele prin cusături liniare adeseori realizate cu fir metalic. La cămășile vechi, altița croită separat este unită de mânecă și stani printr-o cusătură de cheiță care îngrădește cele trei laturi ale altiței
La cămășile mai noi, altița este încorporată în croiala mânecii fiind marcată printr-o îngrăditură. Un lucru aparte în decorul mânecii îl reprezintă rândul de sus se desprinde cumva de altiță.Pe lângă structura clasică a altiței mai apar ca și excepție ,,altița în blană,, altița cu izvod sabiat,, sau altița cu boboci prerupți. În zona de câmpie apare și mărginarul de altiță, decorată cu un singur chenar pe margine, centrul rămânând alb.
Sub altiță se găsește încrețul care a avut în primă fază un rol funcțional. Cusut pe dos, el păstrează o tehnică de veche tradiție cu un aspect de reliefuri consistente. Treptat, el și-a pierdur rostul prin creșterea altiței și prin înlocuirea punctelor de cusătură a acestuia. Culoarea galbenă a cânepii cu care se încrețea în trecut s-a schimbat în nuanțe de albastru,galben sau alb ca să se despartă de altiță. Pe mânecă se întind râurile, acestea prezentând o mare varietate de sensuri și compoziție. Dispoziția clasică este cea verticală, de la unul până la cinci dungi care brăzdează mâneca de la încreț până jos. Blana pe mânecă reprezintă un ornament compact dispus omogen peste întreaga suprafața a mânecii de la încreț pâna la tivul mânecii formată din motive mărunte ce se succed ritmic în sens oblic sau vertical. Pieptul cămășii urmează modelul brațului, acestea repetându-se pe foile din piept unde apare întreg repertoriul de ornamente : rânduri drepte, săbiate,năsipite,furci, blana etc.
Vâlnicele din zona Mehedinți sunt de mai multe tipuri: opregul creț țesut integral din lână, vâlnicul țesut cu urzeală ascunsă, opregul țesut în patru ițe, opregul în 5 ițe cu motive reliefate și opregul cu ițe. În colțul de est al județului Mehedinți se găsește o categorie de vâlnic negru ( rareori galben sau roșu) cu origini necunoscute, numit zăvelcă cu betea/tel, ornamentată prin broderie cu beteală argintie. Costumul zăvelcii cu tel sau a vâlnicului cu tel reprezintă o ținută de mare sărbătoare în vestimentația femeii. Vâlnicul este țesut de mână cu urzeală și băteală din lână, ulterior bumbac. Având o lărgime mare, vâlnicul se poartă încrețit sau încutat în talie. Încutarea vâlnicelor se face cu vechi practici, amintind de ,, încutarea din degete pe blană’’ și de ,,cutele culcate’’ realizate cu fierul de călcat.
Compoziția decorului la vâlnicul cu tel se concentrează la poale, unde se gasește ghenarul din șerpi și prejuroiul din chite de beșici ( motive din buline) iar pe partea superioară flori mutate și crăcuțe care ne amintește de motivul arborele vieții. La poale, se regăsesc în unele cazuri motivul ,, hora’’ stilizat. Acesta îngrădește marginea de jos a vâlnicului de jur în prejur, pierzându-se în cute dar regăsindu-se în totalitatea atunci când purtătoarea juca în horă.
Costum Colectia Sebastian Paic
Model Oana Bomboana
Locatie Gradina Vlahiia
Costume Muzeul Viticulturii si Pomiculturii Golesti
Modele Sabina & Ruxandra Stan Jianu
Photographer Ileana Radulescu.Photography
Credit & Copyright Etnotique